Anecdotes :-)

Banyak perkara mencuit hati hari ini. I guess if you opt to be happy, there's just too many things that can make you happy. To be happy is a conscious effort. Happiness doesn't come accidentally. You need to put an effort into it :-)

Earlier today, ada seseorang mengetuk-ngetuk pintu bilik pejabatku. Apabila kubuka pintu, nampaklah seorang lelaki berketayap putih memegang planner Syarikat Prudential. (Dalam hati - mesti nak jual insurance polisi ni) Benar sungguh sebab, antara ayat mula dia adalah bertanya pasal medical card. Malas nak melayan, aku berterus-terang sahaja yang aku sudah punya polisi, malah skrg dlm masa transisi sehingga tahun depan kami sekeluarga semuanya doubly insured. Ada beberapa lagi lah persoalan yang diajukan sambil membantu aku memegang daun pintu. Tak lama kemudian, tersedarkan situasi kami berbual di muka pintu, lalu aku kata: "Maaflah encik saya tak jemput masuk, saya tengah marking ni" (Alasan dengan niat benar) Lalu dia balas: " Takper, saya memang suka bercakap-cakap begini" (Merujuk kepada situasi bercakap di depan muka pintu) hahaha dalam hati aku nak tergelak sangat, pastu berfikir cara terbaik nak mengundurkan diri. Aku cadangkan dia bertemu dengan seorang rakan lain yang mungkin berminat. Maka dia berpuas hati dan berlalu, hahaha selamat daripada berbual kosong. My least favourite activity.

Kemudian selepas Zohor, aku terima panggilan balas daripada a friend I have been consulting my livelihood lately :-P. Actually, once every fortnight we will talk on the phone. Up to an hour, sampai panas telefon hahaha. Nak on speaker phone, takut jiran tetangga pejabat ni terdengar lah pulak riuh rendah kami berborak, bergelak ketawa, takpun bercucuran airmata huhuhu... So selalu ayat2 pertama dia akan tanya "How are you?" My usual answers dulu2 sama jer. But today I said: " You know what, I am good actually, pretty good in fact" And then she said: "Really?" And I said: "Yes, really" and we both burst out laughing (Oh I hope my neighbors will please excuse us hahaha). I don't even know why we chose to laugh then, but we did and it felt good :-) She always make me laugh, anyway. So today I just let her tell her stories for the day. As usual, she was very 'entertaining'. In real life with her facial expression and all is joyful to watch :-) Yes, sometimes I do miss meeting her, but leaving so far from the city centre makes frequent meet a difficult venture. We planned to meet next month, and she said "Yes, let's go, get ourselves some junk food" and " I said yes, let's do that", laughing again. The idea is a total contrast to whatever fitness principles she held. But I always tell her, "Let's eat whatever we feel like eating, then we will work it off" hahaha... Till we meet next month then, because soon enough I have to be in class. We said our goodbyes, and I prep for class.

On my way to class on another building, two young girls waved towards me, excusing themselves nak tanya "Kat mana tempat nak makan lunch". So I showed them how to get there. At the end of the conversation, they thanked me and one of them tanya: "Lecturer ke student?" Aku jawab " Lecturer." Then dia balas: "Mudanya lecturer". Aku tersenyum. (Dalam hati biar benar diaorang ni. Nak kena Lasik jugak ke mata diaorg ni :-P Agaknya sebab pakai kasut sketchers, the in thing 'cikgu bedah' glasses dan bawak beg recycle ala2 Melbourne kut hahaha) Aku cakap: "Mana muda, saya dah 35 dah" and walked along to class sambil tersengih-sengih, which doesn't last very long, sbb kena panjat tangga sampai tingkat 4 huhuhu...

So moral of the story - kena bersyukur dengan segala yang ada. Bila sedih kena bersyukur, sebab di dalam setiap kesedihan pasti ada kegembiraan. Kegundahan itu penting, kerana ia membuatkan kesukaan itu lebih berharga. Happiness must be sought after. To be happy is a choice. And I choose to be a happy person even if I am not :-) 

Comments

Popular Posts