Sunday, April 21, 2013

Cemerlangkah?

Dua hari bersama pelajar-pelajar terbaik lepasan SPM adalah sangat melelahkan minda. Berkali-kali hati kecil tertanya-tanya, benarkah mereka ini pelajar 'cemerlang'? Adakala terasa seperti mahu ku pakukan sahaja mereka ke dinding(opps!)

Lalu di kesempatan ini teringat pula pada guruku Puan Khasbia Othman. Ketika berada di Tingkatan 3 di Puteri Wilayah, Kg Bharu beliau pernah membuat kenyataan dengan intipati berikut:
"Lihatlah di luar sana. Tunjukkan saya di manakah pelajar-pelajar terbaik peperiksaan X dan peperiksaan Y? Cemerlangkah mereka hari ini?"

Kenyataan beliau ketika itu ingin menekankan bahawa kecemerlangan di dalam peperiksaan bukanlah jaminan kecemerlangan sesorang di dalam kehidupan. Hari ini aku terasa benarlah amatan beliau itu, cemerlang di atas kertas bukanlah penentu segala.

Sessunggunya penat mindaku apabila terpaksa ber'inovasi' bertanyakan soalan-soalan melawan arus dalam cubaan menggegar minda pelajar-pelajar yang dikatakan 'cemerlang' ini. Dan yang mendukacitakan, majoritinya gagal menyerlah dan ada yang memberi jawapan minda kelas ketiga lagi. Sedih. Aku doakan 'kehidupan' bakal mencorak mereka menjadi lebih baik, In Sha Allah.

Friday, April 12, 2013

Interview - from the other side of the table

Last week, while I was busy fixing the thesis editorial changes, I received a call on my mobile. As I was picking up the phone, I saw that the number started with an 03-8xxxxxxx. At first, I thought it was the KPJ Kajang Hospital again, calling me about my appointment. They had call me earlier in the week to reschedule my appointment day. 

Once, I said hello, the caller asked whether I was who I was and introduced herself as someone calling from one of the government department in Putrajaya. The first thing that runs through my mind then was 'Oh no! what did I do wrong? Did some special branch reported my latest activities, whatever it was haha... but I have yet to make my review of the PR's or BN's Manifesto and make any political noise pun on FB lately hahahaha

Then, her next statement put my mind at ease but puzzled at the same time. She said I am invited to be one of the interview panels for one of the government's scholarship award for the latest SPM applicants. At first, I was a bit confused for this call had come out of nowhere. So I asked her back, quite innocently, 'Am I being interviewed here or am I interviewing people?'. And I can sense she's smiling on the other end, thinking I maybe wacko or something hahaha while explaining that I'm supposed to interview the candidates for the scholarship. I said fine and then out of curiosity asked, why did my name come up? She said they had asked the rector to suggest a few names. I then quipped "Oh ok, then, so what am I supposed to do now?" She said she's asking whether I'm ok with being a panel and mentioned the dates of the interviews which happens to be past my procedure date at the KPJ Kajang and the venue will most probably be in the northern region. 

During that short moment, I thought, perhaps there's nothing wrong with being one of the panels. It will be nearby my house, for only 2 days and I am so sure my husband would want me to be one. Further, it'll be a new experience for me, although I don't feel like jumping up and down here. I'm not the one receiving the scholarship award for God's sake! In fact I should be scared, who knows I may contribute to picking up the wrong candidate, God forbids! 

So instead of saying yes immediately, I asked her whether there are specific questions for a particular course that I'm supposed to be asking. She said she will email me all the details soon. Then, I said "Alright In Sha Allah I am interested to be one". Funny thing she asked me back, "In Sha Allah you agreed to be one or you're not sure?" With haiyaa in my mind, I told her, "My In Sha Allah means, Yes I will do it lah". Aigo! After informing her of my email account, she wished me well and hang up, leaving me wondering what did just happen?? Well, I guess I have to wait for the email then. Alhamdulillah, yes! Something new to look forward to. I hope all will turn out well, In Sha Allah. 

Monday, April 8, 2013

Mari mengundi!! Version: Alam Maya

It's not surprising how most people don't get the real 'rationale' for this long karangan of mine ;-) But I'm having fun regardless hehehe...

Ok2 adalah ini diisytiharkan Sabtu ini adalah hari mengundi seluruh alam maya. Maka Khamis perlu beli tiket bas pergi-balik KL-KEDAH. Hari Jumaat kena turun KL. Malamnya tidoq nyenyak, ooops…terlupa plak kena Solat Istikharah dan Solat Sunat dulu. Allah penentu segala, Amin. Esoknya pagi2 selepaih Subuh seisi keluarga masuk kereta, konvoi ke Ampang (kecuali seorang adinda yang perlu di buang Negara sebab tidak mendaftar dgn SPR. Tapi baguih jugak, dia kena jadi JAGA rumah dan anak penakan semua) Didoakan supaya tidak lah jem, sbb konvoi dari Kajang ni. Kalau jem takut tension nanti patah balik pulak. Mungkin kami patut bawak bekai, boleh piknik dalam kereta. Takkan jem pun nak putuih asa kan? Kut iya pun, 5 tahun sekali mengundi ni. Bukannya mcm menikah, …. Kali seumur hidup (sila isi tempat kosong sendiri) Ok2, kami bawak bekai! Maknanya malam tu kena siap2 bahan nak buat nasi lemak ke, baru lah power kan. Takper2 tu boleh sub-con pada bonda dan adinda sorang lagi. Depa lagi terer masak drpd aku. Aku bawak sudu ngan garpu je, dan perut kosong hehe…

Ok2 semua plan dah cantik, maka sampailah tempat mengundi. Pastikan tempatnya betui! Mahu kena sumpah (diri sendiri dan keluarga) kalau dah beratuq sejam dua, alih2 salah kawasan beb. Apapun, beratuq molek2, Tak yah tolak2. Tiada Siti Nurhaliza Tarudin di situ. Jgn lupa bawak IC nor, kang orang ingat hang Hantu Kak Limah pulang mengundi pulak, kan dah rugi satu undi. Ok lepaih sahkan nama dalam IC dan senarai pengundi, huluqkan jari jemari anda. Bukan nak menari, nak calit dakwat kat jari tu. Yang khususnya jari telunjuk kiri , bukan jari hantu yer, bukan boleh nanti orang ingat kita ni mencarut pulak…ish..sih..ish.. tak kuasa tau, aku mai ni nak buang undi, bukan nak buang masa! Ok2, lepaih tu dah dapat kertas undi tu pastikan kertas nya bersih, takde doodle2 mcm yang anak teruna 3 tahun aku selalu buat kat rumah tu. Kalau ada sila BANTAH! Ok2, aku sedia bantah. Tapi kalau dah cantik lawa kertas tu, (not including wajah2 calon), bersih semua, apa lagi tunggu, p lah pangkah. Satu untuk DUN, satu untuk PARLIMEN. Tahu kan rupa bentuk pangkah? Macam ini – “X” Jangan buat bentuk2 lain pulak. Nanti undi rosak. Buat rugi tiket bas KL-Kedah aku jer. Apa aku pangkah? Ikut suka aku lah, UNDI itu rahsia! Sibuk plak hang nak tau.

Ok2 pastu dah selesai semua, kami pun balik rumah. Penat kan, jadi qadha tidoq dulu. Petangnya kami sambung makan nasi lemak bonda yang sedap tadi sambil tunggu keputusan. Sejam, go on FB, election news trending, dua jam, go on FB, election news trending, tiga jam, go on FB, election news trending. Hari pun malam. Makan nasi lemak lagi. go on FB, election news trending. Akhirnya keputusan pun keluaq. Alhamdulillah, ada orang menang!!! Sujud Syukuq, takbir, tepuk tangan, tepuk tangan, lompat ataih badan kawan, larik keliling bangunan. Yang kalah, hmmm…apakan daya cubalah lagi.

Ok2, malam dah nak larut, harus naik bas balik Kedah semula. Setakat ni semua parti pemerintah Kedah takder lah hasrat nak tukaq hari Ahad jadi hari cuti hujung minggu. Jadi harap maklum aku kena p kerja hari Ahad yer. Alhamdulillah, sebelum subuh aku sampai. Selepaih subuh siap2 nak p kerja. Memang ler penat, tapi hidup perlu diteruskan. Takperlah, lepaih kelas tgh hari ini, In Sha Allah, boleh berehat sat, berehat sambil go on FB ka kan? Dalam hati dok berkira2 pasti FB coast dah clear, maklumlah election dah habih. Dah ada orang nak masuk opis PM dah esok ni, hari Senain. Boleh lah dengan tenangnya nak baca citer Prof Muhaya, takpun citer Yasmin Mogahed, dengaq2 lagu Yusuf Islam, dak pun citer kawan2 p jalan2 sedunia, dapat baby, menikah… lagi, putuih cinta, bercinta...lagi, juai barang, juai body, oopss hehe… tapi, tapi, tapi… apakan daya, medan FB ku kini umpama ayam berteloq sebiji! Kalaulah boleh ku sembelih ayam itu…pasti teloqnya kubuat teloq separuh masak!!

Kisah ini adalah imaginasi tertinggi hasil daripada demam pembetulan tesis. Tinggal lagi 40%. Mohon doakan aku lengkapkan segera. I simply can't take this any longer. Sekian. Titik

Thursday, April 4, 2013

3/04/2013


At Nenek-Aunty's place, being cheeky as always :-)

Yes, yesterday was a day to remember. No, not for Malaysian's Parliament dissolution. My darling boy, Uwais turned 6 :-) This boy is 1/3 Malay. And even that 1/3 comes from a mom that is not so Malay hehe.. So based on this calculation, Uwais sebenarnya secara fisiologinya telah melepasi kemungkinan untuk menjadi seorang yang layu hehehe... Anyway only Allah knows how many soft spot I have for him. May he grows to benefit himself, his family and others, In Sha Allah.


My dear Uwais, "I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel" (Maya Angelou). And I will never forget how you make me feel; loved. As you turned 6 today, I awaits many many more years of love from you. Happy birthday my darling Uwais! I hoped I've made you feel loved too :-)


Enjoying his birthday break :-)