No..No..No

Kat Melbourne ni, macam kat Sungai Petani, memang selalu dapat katalog. Kalau kat SP dulu almost every other day penuhlah mail box dgn katalog & kertas2 iklan yg tah hapa2. Kat Melbourne pulak lebih kuranglah, depa akan selitkan dlm news paper, mail box dan selalunya kita ambik kat supermarket tu sendiri. Aliyah pulak pantang tengok kalau katalog2 tu ada jual mainan dan kwn2 mainan semua. Mesti nak berebut tengok jugak. Pastu akan dtg tunjuk nak beli apa. Berkali2 dtg kat aku tunjuk katalog.

Semalam, aku boring2 dengar, aku pun cakap kat dia:
"Ok, Aliyah pergi bulat2 mana mainan yg Aliyah nak beli. Nanti dah sudah tunjuk kat Mama."

So dia pun pergilah carik pen dgn seronoknya, nak pointkan mana mainan yg berkenan kat hati dia. Tak lama lepas tu dtg pulak tunjuk balik katalog tu. Aku pun tgklah... Mak ai! Habis satu muka surat mainan tu dia bulatkan. Byk kali pulak tu bulatannya. Kalau macam ni baik tak yah bulatkan. Baik koyak jer page tu, pastu bwk jer p kedai.;-P

See ->

Aku pun bgtau:
"Aliyah, mana boleh beli semua mainan ni, mahal ni semua, bankrap lah Mama, cam ni"

Aliyah, dgn selambanya:
"Bankrap tu apa?"

Akupun explain:
"Bankrap tu duit habislah, tak de duit nak makan nanti... Dahlah tak bg Mama pergi work."

Aliyah, tak puas hati:
"Oklah, Aliyah pergi sekolah, Mama pergi work..Aliyah pergi jer sekolah, Mama pun pergi work, boleh lah dpt byk duit."

Aku, malas nak layan:
"Yelah..tapi kalau Aliyah tak sekolah, Mama boleh pergi work tak?"

Aliyah dgn lajunya;
"Tak boleh!"

Harapannya esok lusa dia dah lupa lah pasal katalog ni..

Pagi tadi masa nak p opis, dia mcm tak puas hatilah, sbb skrg kan cuti Easter, mana ada sekolah.

Aku pun psycho lah dia:
"Ok Mama pergi work ya, nanti dpt duit barulah boleh beli mainan semua.."

Tgk2 dia lari masuk dlm bilik. Carik katalog semalam yg dia dah bulat2 kan tu. Mula2 tu tak jumpa, nak nangis lah pulak. At last jumpa terselit kat bwh newspaper semalam. Aku ingat habis kat situ lah...No..No..No.

Aku pun nak ngelak terus pergi kat pintu rumah pakai kasut nak jalan dah ke opis. Aliyah cepat2 ambik katalog tu, siap marah lagi kat Adik dia sbb melambatkan pergerakkan dia nak menuju kat aku. Terus dia selit dlm beg makanan aku:
"Nah Mama, letak dlm beg ni. Jgn lupa tau..."

Aiseh, siap boh dlm beg tuh...Ala..apa pulak alasan aku nak bagi malam ni, bila aku balik tak bwk mainan2 tu semua...Hmmm...aku rasa aku akan bagi alasan 'kisah benar'lah kali ni:
"Boss Mama kata, Mama selalu tak pergi work, jadi dia tak boleh bagi duit..so no money, no toys for you". Nasib baik dia dah pernah jumpa Simon, so mesti dia akan terbayang2 muka Pakcik tu kata..No..No..No..! Mintak2 selamatlah aku kali ni he..he..he..

Comments

  1. hahahahaha.. akak, terbayang laaa mcm kisah Sinchan minta mama dia belikan patung kegemaran dia 'ActionKame' tuh... amboi2, bulatkan semua... satu pages nak mama gi beli..huahauhau... pokai2... siap selit dalam beg mama suruh beli lak tuh...

    ReplyDelete
  2. Wani, balik mlm td akak bgtau lah boss ckp gitu gini tu. Pastu dia terkebil2 tgk akak, last2 dia tanya:
    "Abis Mama beli apa jer?"

    Alahai anak aku... Abih camno? Tak taulah nak ku kobarkan apo la'i.

    ReplyDelete
  3. alamak... tanye at least ape yang mama beli... aise..

    kasihannye ........

    kalu dilayan kang dia ingat mama dia dia cop duit..

    tak diberi... kasihan laa pulak..

    wani pun ingat nak ikut style kawan wani, walaupun kaya raya, tapi takkan belikan mainan kalu tidak ada ape2 sebab...

    bagus jugak tuh kak, wani tgk anak dia tak meminta2... redha je dia.. huhuh

    ReplyDelete
  4. Alamak, ada konsep Redho tu...bagus2 ;-)

    ReplyDelete
  5. Masa anak akak kecik2 dulu akak perkenalkan konsep murah dan mahal,terangkan berapa ringgit dikira murah dan berapa ringgit dikira mahal. Lama-lama dia orang tahu apa yang boleh diminta dan apa yang tidak. Kadang2 pandai agak sendiri,"Ini mahal ya ibu?" Bila pergi Australia last year lagilah,akak ajar dia orang semuanya times 2.5 tau! Sometimes explain truthfully can help them to mature faster.

    ReplyDelete
  6. Bagus jugak tu..nanti kena start. Maklumlah mama dia kureng displin sikit. Easily give in for peace of mind..;-)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts