It's that time again...

What time is that? Winter or cold weather? No lah...It's time to declare your income for tax purposes. Malasnya nak layan. Nasib baik dah guna e-filing for the past 2 years. Kalau tak lg lah haru nak isi borang dan sebagainya. So kepada sesiapa yang bakal melanjutkan pelajaran ke luar negara eloklah daftar sijil digital bagi tujuan e-filing LHDN segera. Simpan kata kunci bg login e-filing elok2 & bawa sekali salinan Borang BE tahun2 lepas sebagai panduan.

Ptg tadi dah berjaya isi Borang e-BE secara pukul rata shj... he..he..he. Mana taknya, selalunya majikan akan bg Borang EC - yg nyatakan jumlah pendapatan & potongan2 semua. Tetapi kali ini sbb sudah berada di sini, aku tak terfikir pulak nak tanya kat siapa pasal borang tu. Aku takut pulak kalau dah lewat. Lgpun masa isi tadi, aku letak gaji yg semaksimum mungkin, dan pelepasan2 minimum shj supaya nanti LHDN tak leh nak kata aku kelentong depa pulak. Tp Alhamdulillah sebab dah potong Zakat, spt tahun2 lepas tak perlu byr cukai pendapatan. Rasa2nya LHDN hutang kat aku lagi ada...he..he..he.

Itu hal cukai, selesai...

Lepas tu dtg pulak hal Pengisytiharan Harta. Aiseh! Manalah aku nak ingat detail2 harta2 'hutang' ku semua. Dahlah dibuat 5 tahun sekali, pastu nak tahu mana yg tiada perubahan, mana sudah dilupuskan, dan mana pulak yg bertambah. Sampai 5 borangnya. Ceh..macam lah byk sgt harta2 ku semua. But still, butiran2 harta yg berbangkit ini semua perlu diteliti dan ini mengambil masa. Pastu kena buat sampai 3 salinan, scan, PDFkan dan email @ post originalnya ke Malaysia. So again, kpd sesiapa yg akan further study over the sea, bwklah a copy of the details of all your 'harta'. Even if ianya hanyalah sebuah motorsikal kapcai shj...

Comments

Popular Posts