Terkenang...

Sejak minggu lepas, hari siang di Melbourne dah makin pendek. Kalau bulan lepas, pukul 8 malam masih terang lagi. Yelah Isyak pun pukul 10 malam.

Malam tadi aku dah mula naik security bas utk balik rumah, sbb alih2 je dah gelap. Dah lah aku selalu balik pukul 8 mlm. Takut jugak nak jalan kaki sorang2..kut2 jumpa org mabuk kepayang ke nanti. Tu lah yg best dok housing uni, bila gelap jer depa hantarkan balik rumah. Call jer, 5 minit lepas tu van aka bas sekuriti pun tercegat kat depan opis aku..he..he. Pastu adalah chance aku dibawa ronda2 oleh bas tu sebelum sampai destinasiku di Barnes Way. Bolehlah tgk rumah banglo2 kat Springvale kadang2 tu bila dia pusing2 hantar student kat Unilodge @ GSM.

Yang tak bestnya bila hari makin lama makin singkat ni, maknanya tak lama lagi sampailah musim sejuk. Ahhhh...terkenang bila sampai kat airport dulu - 9 degree celcius. Hujan pulak tu. Mula2 tu mmg rasa cam ok jer. Malam tu temperature turun sampai 4-5 degree. Dahlah malam pertama kat negara org, sejuk gila pulak tu. Kelengkapan memanaskan badan pulak sgtlah minima & tak leh lawan lah dgn cuaca sejuk kat luar. Sampai pukul 4-5 pg aku tak boleh tidur. Dahlah jam tulah paling sejuk sekali. Alhamdulillah budak2 lepas aku bungkus macam org Eskimo, tidur lena sepanjang malam. Sedih pilu sungguh bila aku kenang2 semula, pulak tu dgn anak2 kecik pulak.

There is something about winter weather yg tak boleh nak digambarkan bg yg tak pernah mengalaminya. Lain sungguh dr sejuk masa Spring, Summer or Autumm. Mcm duduk dlm peti ais bawahlah campur freezer sikit...boleh dikatakan..hu..hu..hu. Pastu rumah2 kat Melbourne ni, sebenarnya binaannya tidak berupaya menahan sejuk melebihi 10 degree celcius. Unlike kat UK di mana tingkap2nya ada double glazing, kat sini tak de semua tu. Ada rumah yg pakai sliding door & window macam kat Malaysia pun ada. Imaginelah canner nak tangkis angin sejuk dr luar. Heater pulak kebanyakkan rumah ada kat lounge jer, takde dlm bilik tidur, bilik air mahupun dapur. Mmg teruklah bagi org yg pertama kali kat sini dlm musim sejuk. Aku sampai tak leh buat kerja sgt kat opis sbb tangan2 semua sejuk. Tak boleh nak concentrate sbb asyik nak panaskan tangan jer. (Masa tu tak beli glove lagi...isk..isk..isk)

Melbourne pulak, bulan2 panasnya sekejap sgt, w/pun panas gila. Boleh dikatakan hampir 7-8 bulan dlm setahun berada dlm cuaca dingin. Kalau jemur baju pun baju kering sejuk jer. Dryer mmg byklah kegunaannya kat sini. Cuma yg tak tahannya nak byr bil eletrik lah. Dahlah masa winter ratenya semua double.

Anyway, hopefully winter kali ni aku sekeluarga dapat mengharunginya dgn lebih baik drpd thn lepas. Aku dah kumpul kelengkapan fizikal 'pemanasan' sebanyak mungkin. Aku asyik beli singlet jer utk budak2 ni buat double layer masa winter nanti. Pastu socks dah berlaci2, heater dah 3-4 biji aku borong murah2 punya. Tp yg best sekali aku dah tahu canner nak tidur lena masa winter hari tu - pakai electric blanket! So takdelah isu tak leh tidur sampai 3 pagi macam minggu pertama dulu, Insya Allah.

Comments

Popular Posts