Nuts!

Sepanjang merantau di Melbourne ni, byk sebenarnya belajar common issues berkisarkan isu makanan. Not so much peningkatan kepada skill memasak. Bukannya tak minat, sangat berminat sebenarnya. Tapi masa tak mengizinkan. Pulak DH pulak tidak cerewet tang makanan. In fact kalau lagi simple, lagi bagus pada dia. In his opinion, Asian style cooking takes too much preparation time and creates too much mess! Maka menu2 aku di sini adalah agak terhad dan tahap kemahiran memasakku remains as it is ha..ha.. ha...Malah kalau ada yg lebih handal di sekelilingku kat sini mahupun di M'sia, tetiba skill kemahiran aku jadi 'reduced' secara automatik he..he.. Awal2 lagi aku dah tarik diri dr dapur ;-), dan lepas tu kecik tapak tangan, dulang aku tadahkan bila makanan sudah siap dimasak ;-P

Tapi kat sini, tak der dapur or chef 'jemputan', maka secara paksa rela kena lah masak setiap hari. Yang menambah stress, sbb kena fikirkan apa lunch atau snack yg perlu disediakan utk Aliyah dan yg terkini Uwais utk dimakan di sekolah mereka. Kadang2 sampai kebuntuan nak buat apa, sbb Aliyah tersangat memilih dlm bab2 makanan ni. Alhamdulillah, sekolah Aliyah ada kantin yg jual makanan halal, maka ada hari2nya aku ngelat jugak, hulur jer duit buat lunch order. 

Di sekolah Uwais pulak ada sorang dua kawannya yg allergic kepada segala jenis 'kacang'! Ia tersangatlah serius, sampaikan terhidu pun akan menyebabkan mereka2 ini akan sesak nafas dan boleh membawa maut. Maka dah jadi satu hal lah pulak, setiap kali memikirkan bekal Uwais, aku perlu teliti semua bahan2 dlm makanannya. Macam dia pulak yg allergic kacang. Ini utk mengelakkan cross contamination atau dlm istilah kanak2 - aku makan makanan kawan, kawan makan makanan aku ;-).

Masalahnya kebanyakan snack2 mcm biskut2 yg aku selalu bekalkan Aliyah, bila diteliti semula, mesti bahan2nya ada traces of nuts, peanuts dsbnya, atau pun paling tidak, akan dimaklumkan bhw kilang tpt proses snack itu ada menggunakan produk kacang di mesin2 mereka. Adoiyai! Sampai begitu sekali maklumannya. Abih canner?  Last2nya, aku dah tak tahu nak bungkus apa, aku letak biskut kering dan fruit stick jer utk snack dia, no more "Oreo", "Teddy Tots" or "Dippits"! Sbb semuanya ada kesan2 peninggalan kacang.

Maka moral of the story, bersyukurlah anak2 anda tidak allergic kacang, kerana tanpa kacang, hilanglah satu nikmat dunia dan you can go nuts sorting your child's lunchbox... or in my case, although my son is not allergic to nuts, but it's still driving me nuts anyway!!

Comments

  1. hehehe,
    Ina,
    Aku memang tak ada masalah makan, sebab tu aku jadi obese..:P sume boleh makan..:)

    ReplyDelete
  2. An, ko mana leh jadi obese - main badminton hari2. Bukan cam aku, makan hari2, lagi stress lagi makan ho..ho..ho..tp janji yg halal, tak gitu he..he..he

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts