GEDIK!

Apa maksud gedik? Puas aku google {unofficial work masa break taip chapter2 ku ;-)} Tp tak jumpa maksud sebenar. Maybe tak de maksud kut. Bolehlah kita letakkan maksud sendiri ikut keadaan :-)). Dari mana asal usul perkataan pun tak dptlah aku trace secara inteleknya. Tp mmg sesuai betullah dgn minah sorang kat opis ni!

Sebenarnya dah 2-3 hari aku dalam kegeraman. Hari pertama aku marah sangat dlm diam pada minah 'gedik' kat opis ni sampai baby pun tak mo duduk diam, berpusing2 dia dlm perut, siap sedu2 byk kali. Aku kena p library, carik workstation lain & tarik nafas byk2. Barulah ok sikit. Tu lah bahaya marah dlm diam ni. Tp yg bestnya lg geram, lg marah, lg lajulah aku buat kerja, so adalah jugak hikmahnya.

Tak yahlah aku citer asal usul minah ni. Yg pastinya dia mmg GEDIK! No kompromi. Selama ni mmg aku senselah kegedikannya itu, tp sbb dia lemah lembut orgnya, aku let go jerlah. Kadang2 bila aku rajin, aku layan jugaklah karenah dia.

Kebetulan dia dok kat housing uni gak (Barnes Way) mcm aku, so ada lah sikit common ground dgn dia. Setiap tahun penyewa2 housing uni akan disuruh sign lease baru utk tahun seterusnya. Tp sebelum nak sign kena make sure setiap penyewa apply utk unit2 rumah yg diaorg nak secara berkumpulan. So katakan kalau unit tu ada 4 bilik, kena lah apply ber4. Disebabkan aku berkeluarga, jd tkde masalah, aku apply sorang shj, sbb aku kena byr the whole unit.

Minah ni dok unit yg 4 bilik. Tp malangnya occupant yg lain2 dlm unit tu tak nak sambung lease utk thn depan, jd dia kena lah cari unit lain @ cari lg 3 org utk duduk dgn dia. Kalau tidak dia kena byr utk the whole aprtment. Jd hampir setiap harilah dlm bulan 9 (seriously almost every day) tu dia akan cerita kisah sedih dia yg tak jumpa lagi tpt nak tinggal. Aku pun naik kesian dgr.

Kebetulan ada sorang M'sian Postgraduate bujang kat Barnes Way yg naikkan iklan nak cari lg 2 penyewa utk unit 5 bilik thn depan. Minah ni apply lah kat kakak ni. Kebetulan aku kenal kakak tu, aku pun telefon kakak ni bgtau betapa baiknya minah ni, tak dok rumah pun, byk masa spent kat opis lg dr kat rumah, lunch, dinner semua. So shd not be a problem lah dia, kononnya. Aku pun bgtau pd minah ni, aku dah give 'some good words about you to my friend'. Dia pun seronoklah. Kiranya tak lama lepas tu nama dia dimasukkanlah utk unit 5 bilik ni.

Ingatkan dh oklah. In fact, Jumaat lepas dah confirm nak sign lease kat opis uni hari Isnin baru2 ni. Alih2 malam Ahad dia call kata, rasanya mcm tak nak lah masuk unit kakak tu, nak masuk unit 4 bilik pulak. Bila aku tanya kenapa? Dia bagi alasan yg tak logik. Aku pun pujuk lah kata, apa masalahnya sbb bukan dia akan selalu ada kat rumah pun. Lgpun, dia dah bg komitmen pada kakak tu. Minggu ni dah lah last week of the sem. Mana dia nak carik org lain dah last2 minit ni. So dia mcm kata ok pulak.

Pg2 buta Isnin, dia sms aku bg alasan lain pulak utk tak nak masuk unit 5 bilik tu. Katanya candidature dia dah nak habis lg 6 bulan. Aku tak balas pun. Sbb aku rasa tak jadi masalah pun candidature tu. So kalau dah habis...habislah. Uni takkan kenakan penalti nak suruh sambung lease sbb kita dah graduate.

Sampai pejabat jer, aku tgk dia terus p kat sorang lg minah kat opis ni. Minah ni 'Authoritarian Feminist' of the office. Dia pun side lah minah gedik ni kata, tak sign lease lg, so she can change her mind. It does not matter what her reasons are, kakak tu tak leh nak nyibuk2 tau. Eiiii mmg menyirap ler aku! Kalau tak kerana mengenangkan nak tunjuk contoh yg baik & aku tak nak anak aku terkenan kat minah2 ni, mmg lah aku rasa mcm nak sekel jer sekor2. The thing is, what she said dr segi legalnya mmglah betul semuanya, tp di mana lah courtesy nya u berjanji dgn org. Yes, maybe I don't know her real excuse or reason, it could be anything in between the earth and the sky, but the least she could do is promise to help them find a replacement.

Aku pun tanya elok2 minah gedik ni betul ke dia tak mo masuk unit kakak tu...sbb aku yg recommendkan dia jd aku nak kena call lah dia bgtau semula apa masalahnya. Dia boleh kata: Really, you did that (recommend her) for me? Dlm hati...Ya Allah! Berilah aku kesabaran. Aku cakap yelah, aku ada ckp dulu kan. So last2nya dia dgn backing minah authoritarian feminist td buat keputusan tak mau join unit kakak tu.

Aku pun call lah kakak tu, tanya balik apa si minah gedik ni kata. Mmglah dia pun confuse sbb byk sgt alasan yg minah ni berikan. Yelah hati dah tak nak, mcm2 citer lah keluar. Aku kata forget it lah kak, tak yah lah ambik dia. Byk kali aku mintak maaf sbb nyusahkan dia recommend minah gedik tu. Malunya tak tau nak kata lah.

Yang paling geram sekali, dahlah mungkir janji, pastu takder lah dia offer nak tolong carikkan penganti pulak tu. Masalahnya, selagi takder ganti, kenalah yg 4 org lg pool utk bilik kelima tu. Boleh lak kata: no worries! Masa takde tpt tinggal lg dulu buatlah dia muka kesian kehulu kehilir. Tolong saya, bantu saya! Hari Isnin tu dia siap angkut minah authoritarian feminist ni utk jd jurucakap antara kakak tu dan pihak housing uni. Dia bagilah alasan tak sign lease semua tu, so she's not bound to do anything. Kakak tu geram, dia balas lah balik, mmglah apa you kata tu betul, tp mana ada org buat bg notis less than 24 hours cam gini. Terdiam lah sat minah2 tu...tp akhirnya tetap lepas begitu sajer jugak :-(

2 hari aku meluat tahap gaban nak p opis... (Sib baik tk jd Gaban jer) Tp ngenangkan kerja2 ku, aku p jugak. Malas dah aku nak bermesraan ngan minah gedik tu. Soon Ae (member Korea) dulu ada gak bg warning, tp aku rasa dia cam harmless jer. Tp bila dah terkena ni, mmg tobat lah aku nak ambik tau dah. Bak kata Red dlm GONE WITH THE WIND: "Frankly my dear, I don't give a damn..."

hmmm...maybe I should put up a poster of that line at my workstation ;-)

Comments

  1. kak..kawan korea akak warning ape pasal 'minah ' tuh?

    tuhle bahaya jugak berjanji pasal rumah ni..suami wani dulu pun pernah kene kutuk jugak pasal rumah.. org malaysia yang nak balik mesia, and sepatutnye dia kene clear kan rumah, tapi sbb suami wani nak masuk, so takyah aa dia clear bagai nak rak barang2 family dia..

    tapi bile suami wani tengok keadaan rumah, tengok rumah tuh rosak bagai nak rak..and last kate tak jadi nak rumah tuh.. and akhirnye kene kutuk dgn beberapa org dalam komuniti sini yang kesian dgn family tuh.... sbb konongnye if suami wani jadi duduk rumah tuh, takyah aa dia kelam kabut clear kan rumah...

    entahla..certain org melayu sini, walaupun kita tak confirm lagi nak duduk kat rumah dia, dia akan kate kat kawan2 dia akan ada melayu duduk rumah dia ( kekononnye dah confirm) tapi rupenye final decision belum dikeluarkan lagi.. walaupun tuan penyewa melayu tuh kate tak kisah, tapi kawan2 dia yang tidak tahu asal usul 'deal' dibuat, sama ada ayat confirm sudah dikeluarkan keee...or cuma ayat 'nanti saya fikirkan' dulu ke...akan pandang serong jugak kepada .... kerana dikatakan mungkir janji... entahlah...

    so skrang wani berhati2 bila buat 'deal' ngan org melayu ni.. niat sebenarnye nak 'jaga hati' tapi sebaliknye pulak yang berlaku

    ReplyDelete
  2. Oooh dia warning kata, minah tu is an attention seeker kinda person. Mmg pun...dia akan claim dia jer yg ada masalah, org lain tak...

    Actually kes ni lebih kpd bila kita recommend org, pastu org tu memalukan kita. Cthnya, kita recommend kerja, last2nya kerja tah hapa2, takpun sat jer kerja pastu cabut. Tak semestinya dlm hal rumah shj.

    Satu lg, kalau dah tahu kita telah menyusahkan org & tak dpt nak elakkan, eloklah kita bantu mana yg patut utk mengelakkan bertambah lg masalah org tu. Pulak tu kalau alasan nyusahkan org tu boleh dielakkan tp kita suka2 gak nak buat ikut hati kita.

    Dlm kes wani, tidak melibatkan pihak ketiga (yg tolong recommend), cuma mulut2 org yg tak berkenaan jer. Pastu, alasan hubby wani tu adalah logiknya.

    ReplyDelete
  3. aah...kes akak sbb ada org ketiga ..yela kita yang tak sedap sbb tolong recommend.. and sepatutnye org pertama tuh kene kurangkan beban masalah yang dibawa kepada org kedua.. wlpun tiada perjanjian, tapi bak kate akak, tolong menolong sesama Islam...hmm...

    suami wani dulu, walaupun tak jadi pindah, tapi dia tolong kemaskan rumah keluarga itu, walaupun keluarga itu sume dah pulang ke tanah air.

    ReplyDelete
  4. He..he..he.. betul tu tolong menolong. Tp minah ni non-Muslim..jdlah dia cam gitu :-(

    Bagus hubby wani. Mulut org jerlah tak leh nak tutop..

    ReplyDelete
  5. Hahahaha aku suka statement last tu..

    Musti ko tengok cita 50 to 1 - Greatest movie line kan!!!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts