Kedekut...

...ilmu. Aku rasa sepanjang hayat ni, I have met my fair share of manusia-manusia yang berperangai begini. Tapi masa PhD lah yang paling teruk sekali. Kenapa aku rasa teruk? Sebab, pertama - mereka-mereka yang buat PhD ni sepatutnya banyak ilmu di dada dan should know better than to be kedekut. Worst kalau depa-depa ni pensyarah. Bukankah pensyarah perlu berkongsi ilmu dengan pelajar-pelajar. Aku pelik sungguh, pensyarah apa kalau perangai sebegini! Kedua, sepertimana yang aku pernah luahkan sebelum ini PhD is an original and solo expedition, jadi personally aku tak nampak masalahnya nak berkongsi ilmu dan pengalaman. Bukan boleh ditepek pun nama kita di atas thesis mereka-mereka tu.

Ya, mungkin orang yang menerima ilmu tu akan lebih dipermudahkan drpd kita. So? Is that a problem? Mana aci kan, betul?! Ya Allah, lupakah mereka-mereka ini, ilmu yang sedikit itu bukan mereka yang empunya. Semuanya ilham drpd Allah swt. Dah kalau Allah tutup pintu hati dan mindanya esok lusa, langsung kekeringan dan kegeringan! Laju jer aku akan kata "Padan Muka" ooppss, mohon Ampun Ya Allah.

Tapi sebenarnya ramai mereka-mereka yang kedekut ilmu ni habis PhD nya. Dan aku tahu ada juga beberapa teman-teman yang baik hati, selalu berkongsi, dan membantu mana yang terdaya tak habis Phdnya. So how? Is that justification untuk kedekut ilmu? Of course, NOT!

Senang jer, in my view again, ilham, ilmu, rezeki, dan yang penting sekali keberkatan kehidupan kita semuanya datang drpd Allah swt. Bagi mereka-mereka yang kedekut ilmu dan selalu mementingkan diri sendiri ini, my view is - today might be your day, tapi in the future, you never knows. Baraqah kah kehidupannya? Hanya Allah yang tahu. Hidup yang baraqah is not about having money, power and recognition. It's whether you realized your stand in life as a mere servant of Allah, and work towards being the best of one. 

Semoga Allah jauhkan kita drpd menjadi orang yang zalim dan menzalimi secara tidak sengaja juga. Amin

Comments

  1. alamak kak, ada lagi ke version kedekut ilmu nih dikalangan kita yang dah semakin tua nih..ingatkan masa zaman student je berlaku.

    ReplyDelete
  2. Allah, wani, melambak..he..he..teruk kan :-P makcik akak kat Sheffield pun baru 'terkena'

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts