Resepi Perantau 9 - Peknga AKA Lempeng (the Kelapa version) ;-)

Azam hari raya baru2 ni adalah utk menghabiskan semua transcriptions interview2 ku. So far so good, dah separuh. Insya Allah awal bulan depan boleh buat draft kedua & translations mana yang patut. Semua proses transcription ni asyik membuatkan aku lapar! Kalau kat M'sia mesti dah singgah kedai cakoi/ kuih muih lain dah, tp sini maklumlah, kedai runcit pun tadak...so aku kena lah usaha sendiri. So akhirnya selalu lah aku akan buat pancake favouriteku - lempeng kelapa. Kalau kat utara depa panggil peknga (tepek belanga ha..ha..ha). Resepi ni aku reka sendiri, suka2, tp pada aku mmg best ler, especially kalau cicah madu, mmg gemuk ler he..he..he

Bahan2:

1 cawan tepung naik sendiri

1 cawan susu segar
3 sudu besar kelapa parut kering 
2 sudu besar gula perang
1 sudu kecil serbuk kayu manis
Sedikit garam

Cara2:


Campur tepung dgn serbuk kayu manis dan secubit garam 

Gaulkan dgn susu, gula perang dan akhir sekali letak kelapa
Gaul sebati
(Kalau nak lg best tinggalkan semalaman dlm peti ais)
Lepas tu goreng garing2
Makan mcm tu jer or cicah ler dgn madu or jem2. Yummy!!

OK, jemput makan & minum, lepaih ni kena sambung melengung dpn laptop lagik isk..isk..isk...

Comments

  1. Salam Pn, tau dipanggil peknga tp tak tau plak asalnya tepek belanga..memang lawak la org2 utara ni :D Good luck dgn transcription!

    nadh

    ReplyDelete
  2. ha..ha.. tu lah i pun ter found out online, tak tau lah betui ka dak..anyway thanks. lepas dh habis transcription nak p naik kapal lagi hu..hu..hu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts