Kamsahamnida Seoul!

Ini adalah entry tertunggak kisah ke Seoul. Aduhai sudah nak sampai ke Sydney lusa ni barulah nak boleh update citer ke Seoul. Takper, janji citer drpd tak. Sebab esok lusa kalau nak pergi lagi @ ada kawan2 yang nak membuat romobongan Cik Kiah ke Korea ada lah jugak some idea nak tuju ke mana.

Aku dan Kak Sham memulakan perjalanan kami dr Melbourne, petang 28 September menaiki MAS, transit sebentar di KLIA, sebelum bertukar kapal terbang MAS yang lain untuk menuju ke Seoul pulak. Kami tiba di Seoul pagi-pagi 29 September, 8 jam dr Melbourne ke KL dan 6 jam lagi dr KL ke Seoul. Adeh! nak tercabut pinggang dan kepala lutut heh..heh..heh..Alhamdulillah, kapal terbang dr Melbourne adalah almost brand new :-) Masalahnya, agaknya asisstant pilot yang bawak kapai, habih semua air pockets dia langgar, maka 3 jam drpd 8 jam itu aku mabuk kepayang! Rugi satu - dua movie hu..hu..hu..

Anyway, selepas sudah clear immigration (No Visa needed), customs dan collect baggage semua, sudah tukar duit dan beli kad T-money (ala2 kad Touch & Go or MYKI untuk public transport di Seoul) kami cuba untuk calling2 Melbourne. Adeh! pening dok me'maneuver' public phone depa. Akhirnya selepas hampir 20 minit berjaya gaklah membuat panggilan telefon. Yang pastinya masa di airport lagi sudah bermasalah nak berkomunikasi. Macam itik ngan ayam. Aku tanya lain, depa jwb bukan shj lain, tetapi dlm bahasa depa gak! Adeh!!!

Selepas itu kami turun ke level bawah airport untuk menaiki Airport Train  (AREX) depa ke Seoul city. Perjalanan mengambil masa 50 minit, tapi tiketnya murah jer dlm AUD 4 seorang sampai ke transit stop kami di Hongik University. Selepas itu kami kena tukar line train Seoul city (warna hijau - Line 2) untuk ke Sinchon stop selepas Hongik University untuk ke hotel kami, CASAVILLE Residence Apartment di Sinchon. Sepanjang dok turun naik ketapi ni, terpaksalah kami dok menyeret beg ke hulu ke hilir. Kebanyakan keretapi di Seoul adalah di bawah tanah dan bertingkat-tingkat, maka jenuh lah kami dok tarik beg naik atas turun bawah. Tapi sebab excited baru sampai taklah terasa sangat.

Bila sudah sampai di Sinchon dalam jam 10 pagi, pening2 lalat sat nak carik mana lah hotelnya, sebab tak nampak pun namanya dr luar bangunan kat tepi exit station ketapi tu. Katanya macam dekat sgt. Sudahlah hujan, kami pun terpaksa beli payung sekali. Polka Dots, aku biru, Kak Sham nya ungu. Nasib baik comel dan murah, dlm AUD3. (Tapi citer pasal payung, aku sedih MAS hilangkan payung aku tuuuu!!) Anyway, sudah berlegar2 cari tak jumpa, K.Sham p tanyakan kat sorang macam agen tour kat satu departmental store, GRAND, located tepi jalan nearby the station exit tu. That lady was kind enough to make some phone calls and check the internet for us and then lepas tu tolong tunjukkan jalan ke hotel. Rupa-rupanya sebelah jer GRAND tu. Memang tak nampak sebab kami tak jalan ke depan lagi sbb takut salah jalan. Lagipun hujan, pastu hotel tu tak letak signboard apa pun. Lobby pulak kat tingkat 15, so mmg takde gaya hotel langsung dr luar.

Oleh kerana, check in hanya dibenarkan jam 2, kami tinggalkan beg-beg besar di hotel. Maka hari pertama kami di Seoul pun bermula. Kisahnya di sini