Return Adventure

Orang yang jaga kaunter tu dok terjengah2 dr tempat duduk dia. Aku ingat nak tgk beg2 aku. Pastu aku terdengar dia tanya “Puan, berapa minggu?” Mula2 aku terfikir dia tanya berapa minggu kat Melbourne ker. Nasib baik tak jawab lagi. Rupa2nya nak tahu aku pregnant brp minggu…hu…hu..hu..perasan gak dia. Lelaki pulak tu. Kalau org lain mesti ingat aku gemuk jer kuang..kuang..kuang. Aku pun bgtaulah, pastu kena sign declaration satu. Aku sign jer..malas nak baca. Dia pun pesan kalau cabin crew tak mintak, tak yah lah tunjuk. Dengan itu, tamatlah sesi check in barang2 yang beratnya 45 ++ kg, tu tak termasuk berat badan aku huwaaaa!!! Nasib baik line nya pendek ajer, sbb ramai yg check in lebih awal lg sbb nak pilih tpt duduk. Selalunya mesti nak kat window lah tu. Tp aku tak minat sgt tepi tingkap, sbb terseksa nak keluar p tandas. Lgpun budak2 nipun dh tak heran dah naik turun kapal terbang tu. Pening lg ada :-( So sbb mmg dah tkde, dptlah kami 3 org dok seat tengah kat tgh2 kapal terbang tu. Sebenarnya citer pasal seat ni panjang lg ler, tp aku malas nak glamerkan AAX ni lagik dh, tak berbaloi pun…dia yg tambah kayap. Byk lg benda nak kena fikir sbb balik 3 beranak jer. Babah diaorg akan hanya menyusul 2 minggu lagi atas sbb yg tidak dpt dielakkan.

So lepas check in barang, sempatlah jugak piknik sat kat LCCT yg rupernya lebih kpd Factory Outlet tak siap tu. Lepas sesi makan & bergambo semua, by 1 pm, dah kena boarding. Berangkutlah aku ngan tarik beg/anak dan kelek anak sorang lagi. Tapi Alhamdulillah, ramai lah yg faham dan membantu. Kat Imegresen, lepas check passport, pegawai tu leh bagi aku p tandas lg yg sebenarnya kena p sebelum check passport…pastu masa dok nak jalan ke plane pun ada lah sorang Hamba Allah Malaysia yg tolong tarikkan hand luggage aku sampai atas plane. Terima kasihlah kpd org Laverton tu :-)

Disebabkan seat kat tgh2 plane, berpeluh2 gak nak sampai ke seatnya. Uwais pulak, sbb dah penat, tak mo jalan, nak kena dukung jugak. Adoi… Akhirnya, sampai lah jugak kat seat kitaorg. Aircondnya full blast (for awhile) so oklah sikit. Rupa2nya kalau dok tgh lg sejuk dr dok tepi. Alhamdulillah, kedudukan seat pulak sepelaung jer dr tandas, pastu baris seat depan kitaorg ada dlm 3-4 baris jer, so senang nak u-turn dr kanan @ kiri maklumlah bwk kanak2 riang & ibu mengandung kena byk jalan2.

Dalam setengah jam lepas take off, Uwais pun dah tidur & aku baringkan atas kerusi. Aliyah tak lama lepas tu pun join sekali, sbb penat nak tunggu game kat touch screen. Stewardessnya lambat sgt nak sampai kat seat kitaorg utk collect payment. Terjelepuk lah dia kat kerusi berbantalkan bantal Mickey & Uwais… takpelah, janji tidur. Lama jugak depa tidoq, sempatlah aku solat jamak Zuhor + Asar dan tgk citer ‘The Proposal’ ngan CSI NY seround… he..he..he. Masa makanan sampai pun depa dok tidoq lg. Tak lama pilot pulak announced it will only take about 7 jam 15 minit, instead of 8 jam utk sampai ke Melboune. Hooray!!! Tak sukernya naik kapal terbang ni lama2. Tandas pulak kecik berlaga lutut, tu tak termasuk mcm2 bau ada, ada sekali tu bau sireh pun ada! Dahlah takde assistance pulak kali nih. Tak taulah kalau esok2 dpt naik Business Class lain pulak perasaannya ;-)

Anyway, akhirnya budak2 ni kena lah bangun jugak. Mula2 tu Aliyah yg bangun sorang. Tp Aliyah oklah sbb dah ada game boleh main kat touch screen. Lekalah dia sekejap. Bila Uwais bangun, jenuh gak nak suruh dia dok diam. Dia main touch screen, main meja, main botol air, main tali pinggang. Nasib baik dia tak buat nak main kejar2 kat atas plane tu. Bila bagi makan, oklah sat. Pastu aku pulak nak p toilet, kenalah angkut dia sekali. Seronoklah dia leh jalan2. Dlm toilet, dia dok lah kat tepi pintu, main2 pintu pulak. Risau aku, takut terbukak. Nasib baik selaknya tinggi, tak sampai kat dia, kalau tak lg haru. Sekali tu, Aliyah pulak nak p toilet, so bertiga2 lah kitaorg dok dlm toilet tu. Siap kena p yg kat hujung plane sbb yg tu besar sikit dr yg kat tgh2. Tp yg ‘best’ sekali, bila Uwais pulak melabur ‘saham’ dia. Alahai, dh besar2 cam ni mana lah nak bwk baby wipes lg. So nak buat camner lagi, tak lalu lah aku nak tisu2 kan, so dok lah dia dlm sinki tandas yg comel tu. Nasib baik badan dia pun solid molid, so muat2 jer dlm sinki tu. Lamalah aku dok prep dia, mengabiskan air tangki plane tu ha..ha..ha. Dah siap dia, aku prep sinki & kaunter toilet sekali. Mcm cleaner pulak, yg pastinya wangilah tandas tu lepas kitaorg keluar…;-)

Lepas Solat Maghrib + Isya’, makanan pun dah habis, kitaorg pun dah boring. Tgk movie pun fast forward ajer. Yg lebih boring lg, ada org kerusi depan makan mee in a cup, pastu tertumpah kuah dia kat atas beg aku. Nasib baik sikit, kalau tak maunya banjir beg tu. Mula2 tu pelik gak knp lah beg ni mcm basah, pastu bau mcm ajinomoto. Tak lama tu aku perasan lah org depan ni dok ‘slurp-slarp’ dlm cup (minta maaf ler term buat sendirik). Agaknya panas sgt airnya sampai terlepas…

Finally, lepas dah langgar turbulence semua, sampai gaklah kat Tullmarine. Pilot dah announce, temperature 5 degrees. Alahai…nightmarenya! Ni mcm tahun lepas aku sampai sini jer. Anyway, jejak jer roda plane tu terus aku bukak belt semua. Tarik beg keluar, pakaikan budak2 ni jaket & socks/kasut dan beg knapsack utk Aliyah. Tp memandangkan mmg dah dok kat tgh plane, maka lambatlah jugak nak sampai kat pintu depan tu. Yg melambatkan lg, bila pilot suruh dok balik, sbb peg kuarantin Australia nak dtg inspection plane pulak. So patah balik semula ke seat, dok dlm 5-10 minit, pastu dah clear kena berangkut semula.

Masa que utk stamp passport mmg ramai org, tp Allah mudahkan tiba2 pegawai2 Imigresen tu bukak kaunter lain, so cepatlah kitaorg ke depan. Masa check kastam pun tkde masalah sgt. Aku ushakan satu kotak jer. Ada ikan bilis & susu budak2 ni. Kak Hada pun dah mmg ada kat airport hantar Abg Badli balik M’sia. So keluar dr customs inspection, dia yg nampak aku dulu. Terima kasihlah ambik kami anak beranak.

Alhamdulillah, sebelum pukul 1 pg dah sampai kat rumah. Selamatlah adventure nak balik Melbourne semula, disambut oleh cuaca yg amat ‘memberansangkan’. Rumah pun berbau hotel yg aircondnya telah dibiarkan on semalaman :-( Semoga Allah beri kami kekuatan dan kesihatan utk menghadapinya, Insya Allah.

Comments

  1. alamak..tak terpk lak wani pasal anak2 akan buang air dalam flight..sbb masa 13 jam dulu, flight malam..mungkin bukan masa utk diorang melabur.... kene carik flight malam la nampaknye len kali :p masa dulu, memang naik flight tengah malam

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts