Senang-senang

Kadang-kadang orang bercakap memang senang. Kalau yang pandai susun ayat2 tu bunyinya macam manis mulut, kalau yang kurang sikit tu bunyinya macam tak sayang mulut.

Bila menghadapi yang manis mulut tu, sekejap tu hati rasa macam senang, lama2 rasa macam 'tipah' tertipulah pulak. Bila terkena dgn yang tak sayang mulut pulak, rasa macam nak lesing jer dan-dan tu gak, tapi pujuk hati sabar-sabar dan cuba maniskan mulut kita lah pulak.

Entahlah...bila dah kena byk kali mcm ni, aku berpesan pada diri sendiri:

Pertama, mungkin org yg cakap jer senang ni, dia sendiri pun byk masalah yg tak selesai, so kasi canlah kat depa. Ini mungkin salah satu cara untuk menyenangkan hati mereka.

Kedua, kalau aku tak suka orang senang2 jer nak bg cadangan, tapi taklah membantu melaksanakan saranan @ cadangan tu, aku pun tak boleh buat sebegitu pada orang lain.

Ketiga, aku harus faham sesetengah orang yg cakap senang ni, kadang-kadang pun tak pernah buat cadangan @ saranan nya itu, so tak yah lah aku nak ambik pot sgt apa yg diperkatakannya tu. Ingat Allah, dan sabar jer lah. Insya Allah, suatu hari nanti mereka akan faham berdasarkan pengalaman mereka sendiri...hmm...masa tu boleh tak aku nak kata 'tulah...hari tu cakap bergegar-gegar, bila dah terkena batang hidung sendiri, terus out' ...ish..sih..ish... aku ni tak baik cakap camtu tau he..he..he..

AT: Sambut hari bapa (dan ibu) sepanjang masa....

Comments

  1. Salam,

    Aku kalau bercakap, tak pandai!

    Pemalu la orangnya...

    ReplyDelete
  2. Meh aku tolong tepukkan belakang mesti bertabur kata2 ko...kalau dak pun bertabur gigi kah..kah..kah

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts