Ada apa dengan 'Cuti Belajar'?

Memikirkan masa depan ;-D

Siapalah yang mencipta istilah “cuti belajar” ini? Rasanya kewujudannya di Malaysia sahaja. Mungkin aku salah, jadi sila betulkan. Aku berpendapat ianya adalah istilah/terma yang kurang tepat! Kini baru aku tahu, bagaimana perasaannya kalau melanjutkan pelajaran di dalam negara. Bayangkan apabila orang sekeliling hanya ingat anda 'bercuti dan belajar'... Bayangkan apabila orang sekeliling lebih nampak terma anda 'bercuti' daripada 'belajar'...Sesungguhnya konotasinya adalah sangat berbeza! Kenapa & bagaimana?

Comments

  1. Agree with u. Org nampak perkataan "Cuti" sahhaja terutamanya ahli keluarga, sanak-saudara, juga mertua. Orang kampung kenduri arwah pun kena balik sebab kita kan "cuti"belajar. Alasan kukuh: Alah...sekarang ni komputer kecik jer, boleh angkut bawa balik kampung (tapi yang mereka tak nampak ....ish...ada komputer tapi tak de artikel...tak guna). Kenduri kawin, raya puasa, raya haji, raya cina, deepavali, krismas...hu..hu... kena balik... Belum kira saudara mara datang nak bercuti-cuti Malaysia di waktu cuti sekolah.. Almaklumlah, kita ada kat rumah, orang lain kerja.... Tahniah kerana anda faham kesengsaraan mereka yang cuti belajar dalam negara.

    ReplyDelete
  2. Salam Fadz,

    Sebab tu aku piley study obersea.

    Bapak aku kawin, aku tak balik. Adik aku bertunang, aku tak balik. Soon, adik aku kawin pun aku tak balik.

    Duit selamat, hati pun tenang.. hehehee

    ReplyDelete
  3. Bapak ko kawin?!! Ni mini no beraper da?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts