The Chronicles of Aliyah and the 'Snow Queen' Mirror

Have you guys seen the "Snow Queen". I loved it. But when it comes to your own daughter getting a piece of mirror splinters in one of her foot, it's a totally different tale.

Hala balik dr tgk Melbourne International Motorshow kat City, aku & Aliyah singgah rumah Nita utk ambik kunci kereta, utk diamanahkan kepada Kak Ainul yang sudah mula transitnya di Waterdale hari Sabtu, instead of Monday. On the way ke bangunan Waterdale semula, kami lalu kat tepi bin2 recycle kat parking lot Waterdale. Ada mangkuk ayun aka 'Snow Queen' mana tah buang cermin kat recycle bin. Masalahnya buang kat luar bin. Jadinya dah bersepailah kat tepi bin tu. Aliyah terpijak cermin2 yang pecah tu semua. Tiba2 dia menjerit. Aku tanya kenapa, dia mula menangis. Pastu aku tgk darah dah memancut keluar dr dlm kasut dia. Aku bukak kasut & sarung kaki utk tgk kat mana lukanya. Nampaknya macam kecik je, tp darah keluar mcm air paip. Alamak ngerinya!

Kebetulan Andrew student yg dok kat Waterdale ada kat tepi parking tu, tanya anything he could do to help? Are you alright? Aku minta tolong angkatkan beg semua sementara aku balut kaki Aliyah ngan towel, utk stop bleeding. Babah Aliyah yg sedang tunggu ngan adik kat bawah Waterdale keluar bila dgr Aliyah nangis. Aku suruh cepat masuk kereta. Andrew suggested the hospital of course.

At that very moment, I made a choice to go to Austin Hospital (10 min) instead of Latrobe Private Hospital (5 min). I don't know why, tp aku pikir Austin is a government hospital, so the chances of all the expert being there & the chances of being transferred to another hospital is minimum. Sbb the incident happened after hours Sabtu petang pulak tu.

On the way, Aliyah dah pucat lesi dan dia mcm nak tidur. Aku ckp jgn tidur, kept her talking while navigating the route. Halfway through, dia muntah. Cuak aku tgk. Aku suruh babah dia stepped on the accelerator. Tak yah lah discuss the debate in the car. Let's just leave that in another lifetime of blogs.

DAY ONE: EMERGENCY


Walaupun ini bukanlah kali pertama Aliyah masuk hospital, tp definitely kali pertama melalui emergency unit. Sampai kat Emergency department around 6.30 pm, spt biasa org reception hospital akan berlagak irritatingly cool! Aku rasa semua hospital pun camtu, tak kiralah kat mana2 dlm dunia pun. Ambik semua detail, pastu suruh tunggu sat.

After 5 minit, triage nurse tgk kaki Aliyah. The blood flow had clotted. She cleaned the blood a bit and bandage the foot. Dia ambik detail lg, timbang berat Aliyah dan suruh tunggu paediatrician.

In the emergency waiting area

Dkt 20 minit tunggu baru masuk dlm. Nurse ambik detail lg. Bosan betul! Dr D (of Italian origin) pulak berchenta lg tunggu. Agaknya sebab Aliyah nampak cam rilek jer, masih sedar dan tak menangis cam org lain kat situ agaknya. Tahlah..Lgpun sorang jer Dr bertugas nya kat unit tu. Hospital sikit punya cantik lawa, tp it is practically ran by nurses. Nasib baik depa baik2. Dr jer yg agak 'berlagak'. Aku suruh babah Aliyah jer bercakap, buat konar2 lipat kat dpn kaunter unit tu 2-3 kali. Kang kalau aku bercakap, kena tangkap polis pulak.;-(

Nurse Ben asking for some preliminary information

Then, the Dr checked her, opened the bandage. Ask her to walk around. Then, the blood started flowing again. Balut semula kaki & ordered for her foot to be x-rayed. Tunggu lg...

Lepas X-ray, aku boleh nampak ada tiga segi kecik kat x-ray kaki dia tu. Balik semula ke paeditrician's emergency unit. Other patients seems to come and go. Later Dr D said, it seems ada serpihan cermin tertinggal kat kaki dia. Yeah! Even a blind person can see that! So dia nak buat cam cubaan utk tarik keluar cermin tu. He asked his team to prep for that. Bila semua dah siap, tunggu dia pulak lagi, kalut betul dr ni.

Waiting for the doctor's report in the paediatrics's emergency unit

They spent about 20 minutes in the procedure room. Aku tak leh masuk, sbb tgkkan Uwais. Sian Uwais, boring dah dia, melekit pun ya jugak, sbb kami keluar rumah dr pukul 11 pg lagi. Nasib baik ada byk mainan kat situ. Lepas tu Dr D keluar pulak, ckp tak berjaya sbb dalam sgt cermin tu. Haah.. aku tgk kat x-ray pun aku boleh agak! Now dia kata kena pas to a plastic surgeon pulak. So tunggu pulak he made arrangement for the operation. Punyalah lama, sbb esok hr Ahad. Tp sbb Austin is a teaching hospital, they'll definitely have surgery every day of the week. So we got one booked at 8 am the next morning. Lgpun you can't leave that piece of mirror hanging in her foot forever! The Dr discharged us at 11.30 pm.


Adik, while waiting entertained himself

DAY TWO: SURGERY


8 am on the dot, sampai Ward 2 West Austin, wad kanak2 depa. Nurse ambik details lg, betulkan details, tambah details. Confirm puasa tak? Pastu Dr Y dtg confirmkan orgnya, kakinya. Aku tanya pasal bius. Dia kata nak buat general. Bila tanya is it necessary? He said yes. Suruh sign consent form, tp tak bg chance aku baca pun. Aku mintak satu copy, depa kata mintak kat nurse. Nurse lagi! Aku rasa aku jer pernah mintak copy kut, sbb nurse kena call unit privacy depa utk confirm boleh bg ke tak. Last2 nya kata tak leh, so dia bg chance lah kat kami utk baca sekejap. Tah hapa2 tah, mcm nak sign hire purchase agreement pulak. Main suruh sign jer.

Next they asked me to prep her for the surgery. Aku tukar semua baju dia and tunggu pulak. Aku sampai tertidur ngan Uwais kat parents' lounge sementara tunggu Aliyah nak ke Operation Theatre. Pukul 10.30 am baru tolak ke OT.


Aliyah being 'prep' for her surgery

Pastu kat OT, ada lg nurse yg confirm a few more details. Plastic surgeon dtg, explain what will happen, apa worst case scenario. Aku tanya brp lama, dia kata dlm sejam setengah gitu. Then Dr bius pulak dtg, briefing what's going to happen. Babah ikut masuk until she goes to sleep, then must leave the OT. Aku ngan Uwais asyik kena tegur je, sbb mana ada org bwk anak2 kecik p OT semua. Uwais mana nak duduk diam. Ah..nasib lah labu. Aku tgk takde org pun kat recovery area tu. Aku ckp sorry jelah.

One a half hour past, one of the Dr came out. He said it was not easy. Cermin tu dah terlekat kat salah satu arteri Aliyah, but dah berjaya keluarkan. Disebabkan itu jugak, they must make a special cast utk kaki dia, supaya dia tak letak pressure pada kaki selama 2-3 minggu. Alahai sedihnya...tak leh nak jalan, lama pulak tu.

Then, kitaorg tunggu lagi, 2 jam, 2 jam setengah tak keluar2. Aku bertiga dah keluar masuk waiting area, wad, waiting area then wad semula. Dah lebih drpd drama swasta. Uwais pulak dah tidur bangun 3-4 kali. Then bila nak jejak 3 jam, almost 2 pm, baru dia ditolak keluar dr OT. Alhamdulillah. Kata nurse, dia ambik masa lama nak sedar dr bius. Haru betul...Kalau dr2 ni semua kelentong pun aku takkan tahu apa jadi dalam OT tu.

Dah sampai wad tgk dia cam drowsy jer. Pastu kena tunggu setengah jam lg baru boleh bg makan. Start dgn apple juice dulu and some ice cream. Setiap 30 minit nurse dtg tgk BP & heart rate. Dia komplen pening kepala. Pastu bg mkn roti sikit. Dia rasa nak muntah pulak. Nurse bg mkn ubat tahan muntah dissolved kat bawah lidah.


Aliyah, right after surgery looking rather drowsy & queasy from the anaesthesia


Uwais cheering up for kakak who's all dressed to go home

Aku tanya nurse bila boleh balik, depa kata pukul 4 pm. So kitaorg solat and then salin semula baju dia utk balik. Yg bestnya nak discharge tak yah tunggu doktor. Nurse yg dischargekan. Disebabkan semua org di Australia wajib ambik insurance, jd depa tak kalut sgt nakkan bayaran on the spot. Bil pulak depa pos kat rumah je. Then kita uruskan payment & claim sendiri. In a way, bagus jugak, tak yah sibuk2 nak pikir nak bayar semua lagi.

She's all smiles 1 and a half hour after the operation

Finally, pukul 4 pm kitaorg angkut beg, said thank you dan balik. Stroller adik jd kerusi roda kakak pulak. Adik siap tolong tolakkan lagi. he..he..he Jadilah Aliyah queen selama 2-3 minggu ni.

Off we go, "let me push you, kakak" Uwais said

Terima kasih kepada yang bertanya khabar (Kak Nani & Kak Hada, Farami, Zubir, Syah & Imah...) dan Kak Ainul yg sudi dtg melawat Aliyah malam tadi. Juga kepada sanak saudara & kawan2 yang mendoakan kesejahteraan Aliyah. Your prayers and concerns is very much appreciated. Tolong doakan semoga Aliyah segera sembuh. Terima kasih sekali lagi. Who knows something so small can caused so much trouble. Syukur Alhamdulillah, yet again, Allah gives me time to reflect and ponder on my trials & tribulation. Semoga aku ambil iktibar drpdnya. Insya Allah.

Comments

  1. Salam,

    How it happened?

    Bila jadi kat budak ni, ngeri aku tengok. Tell Aliyah semoga cepat sembuh. Kalau la ada ikan sembilang!!!

    from
    Uncle Syah and Auntie Imah

    ReplyDelete
  2. TQ. Tulah ikan semua pelik2 kat sini. Dia dah komplen gatal kena bungkus sampai atas tu...

    ReplyDelete
  3. ohhhh kesian Aliyah n all of u. Weekend yg membawa tragedi pulak jd nyer. Get well soon Aliyah. Nnt boleh cepat2 gi skolah ngan Afifa.

    ReplyDelete
  4. Tq. Bagus jugak ada Afifa hr ni, dia pun seronok main jer, tk ingat sakit kaki sgt..he..he..he.

    ReplyDelete
  5. Na, tekejutnya akak baru dapat baca blog. Masya Allah.. Aliya,jangan sedih yer, kuatkan semangat. Kakak Aisyah dengan Umi doakan semoga Aliya sihat cepat dan dapat main dengan kakak Aisyah lagi yer..

    -Dari Kakak Aisyah dan Umi..

    ReplyDelete
  6. Terima kasih Kak Aisyah & Ummi. Cepat balik yer, leh melawat Aliyah :-)

    ReplyDelete
  7. OMG fadz!! do take care and hope aliyah gets well soon! sabar ok...:)

    ReplyDelete
  8. Many thanks..no worries, kena angkat berat 2-3 minggu ni..;-)

    ReplyDelete
  9. waaa.. kak fadz.. nasib baik aa akak tak mabuk darah.. wani suami isteri mabuk darah... mcm mane la kalu anak2 kene mcm tuh.. nauzubillah.. anyway, mcm mane queen aliyah? anak wani aisyah kene chicken pox kot, binti2k merah, berbiji and berair.. tuh pun jadi queen jugak tuh... btw if tak de stroller adik, aliyah nak jalan pakai tongkat ke mcm mane?

    ReplyDelete
  10. So far ok lah wani, esok salin bandange. Setakat ni tak pakai pun stroller nya, kena angkatlah dia ke sana sini.

    Aisyah kalau kena chiken pox, nanti adik pun kena sekali lah yer. Selalunya cam tu lah

    Mabuk darah? Canner masa bersalin hari tu, dia tak masuk dlm labour room ker?

    ReplyDelete
  11. salam akak..

    kesinnyer tengok aliyah...hopefully she is already ok now..kurang asam betullah kan sapa yang buang kaca tu..tak berhemat langsung..akak dah report belum kat opis situ..anyways, this weekend nak lepak rumah umi..so bolehlah datang jenguk karang...insyaallah

    ReplyDelete
  12. Baru p tukar bandage td. Looks swolen. Anyway, dah report. Dah lama baru nak clearkan.

    Jemput dtg..this weekend can go nowhere pun;-(

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts